ابطال قرارداد اجاره

ابطال قرارداد اجاره

در قانون مدنی در مبحث قواعد عمومی قراردادها و نیز بخش اجاره به ذکر شرایط بطلان قرارداد اشاره شده است.که ظاهرا به همین منظور در مقررات قوانین موجر و مستاجر سالهای ۱۳۵۶ ،۱۳۶۲ و ۱۳۷۶که در ادامه مقررات استیجاری به تصویب رسیده است از ذکر شرایط و موارد بطلان عقد اجاره اشاره ای نشده است.به همین منظور در جهت تعیین موارد صحت و بطلان و انفساخ قراردادهای استیجاری می بایست به مقررات عام قانون مدنی مراجعه نمائیم.

لازم به ذکر است،دراین مقاله به مصادیق بطلان و انفساخ در قراردادهای استیجاری خواهیم پرداخت .در خصوص بحث موارد امکان فسخ قرارداد اجاره به تفصیل به ذکر آنها در مقاله های مجزائی بر حسب موضوع و قانون حاکم پرداخته ایم.که با توجه به حجم بالای مطالب از بیان مجدد آنها در جهت ممانعت از اطاله کلام خودداری می نمائیم.که بر حسب نوع موضوع قابل دسترسی در دپارتمان بخش اجاره و سرقفلی می باشد.

تفاوت بطلان و انفساخ در قرارداد اجاره

در جهت ورود در بحث ابتدا لازم است به تعریف این دو واژه بپردازیم.

  • بطلان قرارداد اجاره

بطلان قرارداد به معنای آن است که قرارداد اجاره از بدو امر فاقد شرایط صحت بوده و هیچگونه اثر حقوقی بر عقد از بدو امر مترتب نشده است یا به زبان ساده تر هیچگونه عقدی منعقد نشده است.به عنوان مثال شرایط صحت معامله از جمله قصد و رضا در یکی از طرفین عقد وجود نداشته باشد و یا عین مستاجره در زمان انعقاد قرارداد وجود نداشته باشد یا تلف شده باشد.

  • انفساخ قرارداد اجاره

انفساخ قرارداد اجاره در شرایطی حادث می گردد که قرارداد در ابتدا واجد شرایط صحت بوده و منعقد شده و واجد آثار حقوقی گردیده است.ولی در اثنای مدت قرارداد بنا به دلایلی از جمله تلف شدن عین مستاجره قرارداد اجاره اثر حقوقی خود را از دست داده است.

لازم به ذکر است،در مقررات قانون مدنی به کررات واژه بطلان در عام آن که معنای انفساخ را هم در بر می گیرد به کار رفته است.که منظور فاقد اثر شدن قرارداد مذکور می باشد.

موارد بطلان در قرارداد اجاره

۱. شرایط عمومی صحت قراردادها از جمله قصد و رضای طرفین،اهلیت طرفین قرارداد،موضوع معین که مورد معامله باشد و مشروعیت جهت معامله رعایت نگردد.

۲.عدم رعایت شرایط اختصاصی قرارداد اجاره،از جمله مدت قرارداد اجاره تعیین نشود یا مورد اجاره معین نبوده و مجهول باشد یا انتفای از منافع مورد اجاره ملازمه با زوال آن داشته باشد.

۳.موجر در زمان انعقاد قرارداد قدرت بر تسلیم مورد اجاره را نداشته باشد.

۴.موجر مالک منافع مورد اجاره نباشد و در فرض انتقال منافع،اصیل اقدام به رد معامله نماید.

موارد انفساخ در قرارداد اجاره

۱.در صورتی که در اثنای قرارداد اجاره مورد اجاره به واسطه حادثه کلا یا جزئا تلف شود،نسبت به مقدار تلف شده قرارداد اجاره منفسخ  و فاقد اثر حقوقی می گردد.

۲.در فرضی که موجر فقط برای مدت عمر خود مالک منافع بوده باشد.به این ترتیب قرارداد اجاره برای مدت باقی مانده از قرارداد منفسخ میگردد.

۳.در فرضی که در قرارداد اجاره شرط مباشرت مستاجر شده باشد.با فوت مستاجر قرارداد برای باقی مدت منفسخ میگردد.

۴.موجر پس از انعقاد قرارداد و در زمان ایفای تعهد تسلیم،قدرت بر تسلیم عین مستاجره را ازدست بدهد.

مرجع صالح به رسیدگی به دعوی ابطال اجاره نامه

بموجب ماده ۱۲ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک صالح به رسیدگی به موضوع است.لازم به ذکر است،رسیدگی به دعوی ابطال اجاره نامه از صلاحیت شورای حل اختلاف خارج است.

خدمات تخصصی موسسه حقوقی آبان 

النهایه با عنایت به حجم و پیچیدگی دعاوی حقوقی ، صرف مطالعه مطالب تقدیمی راهگشای حل مشکلات حقوقی اصحاب دعوا نمی باشد. لذا در جهت تسهیل اقدامات حقوقی و ممانعت از تضییع حقوق ، بهره مندی از خدمات وکیل متخصص برحسب نوع دعوا ، امری لازم و غیر قابل اجتناب است.

بر همین اساس موسسه حقوقی آبان با بهره مندی از وکلای متخصص در هر بخش ، آمادگی کامل خود را جهت ارائه جامع ترین خدمات حقوقی اعلام می نماید.

مقالات مرتبط

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام آقای وکیل . من یه آپارتمان مبله رو اجاره کردم و متاسفانه بخشی از اثاثیه و مبلمان از بین رفته و من نمیتونم جایگزینش کنم. صاحبخونه ازم شکایت می کنه ؟

    پاسخ
    • چنانچه در اجاره اماکن مسکونی مستاجر نسبت به مبل و اثاث وسایر اشیای مندرج در آن با سونیت اقدام به تصاحب ،تلف و مفقود کردن نماید مرتکب جرم خیانت درامانت شده و مستوجب مجازات می باشد.

      پاسخ
  • سلام اقای وکیل، بنده مغازه ای به عنوان بیرون بر اجاره نمودم با تمامی تجهیزات و پروانه کسب، توی قولنامه قید شده پروانه کسب با موجر هست ایشان مانع گرفتن پروانه کسب مستاجر شده و مستاجر مغازه تحویل بنگاه داده بامدرک حدود دوماه مغازه دست مستاجر بوده موجر دوماه بعد پروانه کسب گرفته الان شکایت کرده و اجاره میخواد لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • با سلام
      در صورتی که پرداخت اجاره منوط به اخذ پروانه کسب و شروع فعالیت کسب و کار بوده باشد ، با عنایت به تخلف مقدماتی موجر ، مستاجر تکلیفی جهت پرداخت اجاره های معوقه ندارد. با این حال ارائه راهکار دقیق منوط به مطالعه قرارداد اجاره شما می باشد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up