الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه 

الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه 

بموجب قانون با انقضای مدت اجاره مستاجر موظف به تخلیه و تحویل مورد اجاره و موجر موظف به استرداد ودیعه و ضمانت اجراهای قراردادی است.که به کررات مشاهده می شود،که موجرین بنا به دلایل مختلفی همچون خسارت وارده به ملک،عدم پرداخت اجاره بها، اجرت المثل ایام تصرف و… از استرداد مبلغ ودیعه و ضمانت اجراهای قراردادی (چک،سفته و…)به مستاجرین امتناع می نمایند.که در این فرض مستاجر ناگزیر است،اقدام به طرح دعوای الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه و همچنین استرداد اسناد ضمانتی خود بنماید.که در این مقاله صرفا به بحث الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه خواهیم پرداخت.

شرایط طرح دعوی الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه 

1.اثبات رابطه استیجاری 

2.اثبات انقضای مدت قرارداد 

3.تخلیه ملک و اخذ تامین دلیل جهت احراز تخلیه از شورای حل اختلاف محل وقوع ملک 

4.تحویل کلید ملک به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک 

نکات کاربردی:

1.در دادخواست الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه می توان درخواست خسارت تاخیر تادیه مبلغ ودیعه را از زمان مطالبه (ارسال اظهارنامه) یا زمان تقدیم دادخواست تا زمان پرداخت مبلغ ودیعه (اجرای حکم) را با فرض دارا بودن شرایط قانونی در ستون خواسته تصریح نمود.

2.با عنایت به حق حبس مستاجر در تحویل مورد اجاره همزمان با دریافت مبلغ ودیعه،در صورتیکه موجر از پرداخت ودیعه خودداری نماید،استحقاق دریافت خسارت قراردادی تاخیر در تحویل مورد اجاره را نخواهد داشت.

3.تهاتر به عنوان یکی از اسباب سقوط تعهدات،نیازمند اخذ حکم قضایی است.موجر نمی تواند بدون طرح دعوی و اثبات حقانیت خود نسبت به کسر طلب ادعایی خود از مبلغ ودیعه اقدام نماید.

4.اگر مستاجر ملک به دلیل عدم پرداخت ودیعه از سوی موجر از تحویل مورد اجاره امتناع نماید،با توجه به حق حبس مستاجر،اجرت المثلی برای موجر متصور نیست.

5.در صورت عدم تجمیع شروط طرح دعوی الزام موجر به استرداد ودیعه،دعوی مذکور بعلت عدم طرح صحیح دعوا رد خواهد شد.

طرفین دعوای الزام موجر به پرداخت و استرداد ودیعه

مستاجر یا ورثه وی به عنوان خواهان و موجر یا ورثه ی بعنوان خوانده در ستون دادخواست تصریح می گردند.

مرجع صالح به رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی اجاره 

از حیث صلاحیت ذاتی مرجع صالح،ملاک مبلغ مورد مطالبه است با این توضیح که مبلغ ودیعه تا 20 میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف و بالاتر در صلاحیت ذاتی دادگاه عمومی حقوقی است.از حیث صلاحیت محلی این دعوی قابلیت طرح در حوزه محل اقامت موجر،محل انعقاد قرارداد،محل اجرای تعهد را خواهد داشت.

نحوه ی اجرای رای دعوای الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

با قطعیت حکم،براساس درخواست مستاجر اجرائیه علیه موجر صادرمی گردد و موجر موظف است،ظرف 10روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه نسبت به اجرای حکم اقدام نماید.

درغیراینصورت بنا به درخواست موجر پرونده اجرائی توسط شعبه بدوی تشکیل و به واحد اجرای احکام ارسال می گردد.واحد اجرای احکام براساس اموال معرفی شده از سوی مستاجر یا با اخذ استعلامات مقتضی از بانک های مربوطه،پلیس راهور،اداره ثبت نسبت به شناسایی و توقیف اموال مستاجر و فروش آنها از طریق مزایده جهت بازپرداخت مبلغ ودیعه و هزینه های اجرائی اقدام می نماید.ولی درصورت عدم شناسایی اموال،مستاجر می تواند نسبت به ممنوع الخروج نمودن موجر و اخذ برگ جلب سیار وی با رعایت مقررات قانون نحوی اجرای محکومیت های مالی اقدام نماید.

خدمات تخصصی موسسه حقوقی آبان 

النهایه با عنایت به حجم و پیچیدگی دعاوی حقوقی ، صرف مطالعه مطالب تقدیمی راهگشای حل مشکلات حقوقی اصحاب دعوا نمی باشد. لذا در جهت تسهیل اقدامات حقوقی و ممانعت از تضییع حقوق ، بهره مندی از خدمات وکیل متخصص برحسب نوع دعوا ، امری لازم و غیر قابل اجتناب است.

بر همین اساس موسسه حقوقی آبان با بهره مندی از وکلای متخصص در هر بخش ، آمادگی کامل خود را جهت ارائه جامع ترین خدمات حقوقی اعلام می نماید.

مقالات مرتبط

14 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰۰ تومان پول پیش بعد از اتمام قرارداد از موجر طلب داشتم. از طریق دادگاه بعد از گذشت ۹ ماه وصول شد
    الان می‌خواهم بدانم‌خسارت تاخیر تادیه تعلق می‌گیره با تشکر

    پاسخ
  • با سلام ، من خونه ای رو در مرداد ماه اجاره کرده بودم که هفته دوم پشیمان شدم و در خونه سابق ماندگار شدم و اصلا اثاث کشی نکردم ، همون موقع هم به مالک و املاکی که خونه رو اجاره کرده بودم تلفنی اطلاع دادم و ایشون در ابتدا قبول نکردن و گفتن چون اجاره کردی امکان پشیمونی نیست، یه مدت هم کلید رو به بنگاه دادم برای اجاره دادن که ایشون یه بار تماس گرفت و گفتن مالک گفته خونه رو اجاره نمی‌دم( توی این سه ماه هم که خونه خالی بود اجاره ای پرداخت نکردم و بهشون گفتم هر مدتی که گذشته اجاره رو از پول پیش کم کنن.از طرفی مالک اصرار داشت باید اجاره پرداخت کنی تا خونه رو بسپاریم برای اجاره) الان از راه قانونی به چه صورت باید اقدام کنم ؟

    پاسخ
  • سلام ما مستاجر هستیم که صاحب خانه بابت تمام ماه‌های یک سال از ما چک پیش گرفته الان با وجود اینکه یک ماه زودتر خبر دادیم می‌خواییم تخلیه کنیم اما ایشون قبول نمی‌کند چه اقدامی ما می‌تونیم انجام بدیم راه کار چیست. ممنون

    پاسخ
    • سلام به علت اینکه عقد اجاره عقدی لازم است هیچ بک از طرفین نمیتوانند بدون دلیل قانونی و یا داشتن حق فسخ آن را برهم بزنند البته در بعضی از مواقع در اجاره نامه قید میگردد که مثلا با دان یک برج خسارت میتوان عقد را برهم زد اگر از این نمونه موارد در اجاره نامه دارید میتوانید به آن استناد کنید در غیر اینصورت باید تا پایان مدت اجاره تحمل کنید

      پاسخ
  • آیا مستاجر می‌تونه قبل از تخلیه نیمی از پول را مطالبه کنه در حالی در قرارداد نوشته بودیم که موجر هنگام تحویل منزل مکلف تمام مبلغ ودیعه را به مستاجر برگردونه الان باتوجه به اینکه زیاد به پایان قراردادمون نمونده بهش اطلاع رسانی کردم میگه الان نیمی از پولو بده تا سرموقع بتونم تخلیه کنم وگرنه این کارو نمی‌کنم؟

    پاسخ
  • سلام بنده یه خونه‌ای رو اجاره کردم یه سال پیش الان مهلت قرار داد به پایان رسیده ولی صاحب خانه از دادن پول ودیعه امتناع میکنه. اجاره نامه هم دارم باید چیکار کنم؟

    پاسخ
  • بنده استاد بنا هستم یک کارگر افغانی دارم که چند وقتی هستی پیش من کار میکند البته این اقا در ایران متولد شده و همین جا ازدواج کرده و الان ۳تا فرزند داره پارسال یک واحد خانه براش اجاره کردم که حدود ۱۰ روز قبل موعداجاره‌اش تمام شد وچون صاحب خانه مبلغ اجاره خانه را خیلی زیاد کرد گفت که میخوام بلند بشم ولی الان صاحب خانه پول پیش که مبلغ ۵۰میلیون تومان هست را پس نمیدهد حالا ما باید چکار کنیم کجا بریم شکایت کنیم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام با ارسال اظهارنامه تخلیه ملک رو اعلام ودرصورت عدم استرداد ودیعه دادخواست حقوقی بدید و می‌توانید تخلیه ملک رو هم ازطریق تامین دلیل ازشورا اعلام وسپس مطالبه ودیعه نمایید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر

    اگر مؤجر در اثنای مدت اجاره، مورد اجاره را به شخصی بفروشد با عنایت به اینکه قرارداد مستأجر تا پایان مدت باقیست، مستأجر اجاره ماهیانه را کماکان به طرف قرارداد خویش پرداخت کند یا مالک جدید؟

    پاسخ
    • اگر اطمینان از انتقال دارید و مدارکی دال بر انتقال وجود دارد با توجه به اینکه خریدار قائم مقام مالک محسوب می شود می تونید اجاره بها را به خریدار( مالک جدید ) بدهید .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up